اخبار بین المللی
شماره: 1170
1391/04/10 - 08:20
پیوند سلول های بنیادی بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی به موش

دانشمندان با بازبرنامه ریزی سلول های بالغ بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی و تبدیل آنها به سلول های بنیادی، قادر به القاء تمایز آنها به سلول های مزوآنژیوبلاست شدند.

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net ، براساس یک مطالعه جدید که درمجله Science Translational Medicine منتشر شده است، سلول های بنیادی بیماران مبتلا به یک فرم نادرازدیستروفی عضلانی با موفقیت به موش مبتلا به همان شکل از دیستروفی  پیوند شد.
برای اولین بار، دانشمندان سلول های فیبروبلاست بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی  را به سلول های بنیادی تبدیل کرده و سپس آنها را به سلول های پیش ساز عضلانی تمایز داده و این سلول های عضلانی اصلاح شده ژنتیکی را به موش پیوند زدند.
این تکنیک جدید، که درابتدا در موسسه علمی San Raffaele میلان ابداع شد ، می تواند در آینده برای درمان بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی کمربند واندام حرکتی (یک شکل نادراز بیماری که در آن شانه ها و باسن در درجه اول تحت تاثیر قرارمی گیرند) و احتمالا سایر اشکال دیستروفی عضلانی استفاده شود.
دیستروفی عضلانی نوعی اختلالات ژنتیکی هستند که در درجه اول عضله اسکلتی را تحت تاثیر قرارداده، در نتیجه تحرک به شدت مختل می شود و در موارد شدید، بیماری تنفسی و اختلال عملکرد قلب رخ خواهد داد. هیچ درمان مؤثری برای آن وجود ندارد، با این وجود چندین روش جدید از جمله سلول درمانی وارد آزمایشات بالینی شده است.
در این مطالعه، دانشمندان بر روی اصلاح ژنتیکی یک نوع سلول به نام مزوآنژیوبلاست، که از رگ های خونی گرفته شده و در مطالعات قبلی نشان داده شده است که اثر بالقوه ای در درمان دیستروفی عضلانی دارد، متمرکز شدند. با این حال، نویسندگان دریافتند که آنها نمی توانند تعداد کافی از مزوآنژیوبلاست را از بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی کمربند و اندام حرکتی استخراج کنند چرا که عضلات این بیماران از این سلول ها تهی شده بود.
در عوض، دانشمندان در این مطالعه با بازبرنامه ریزی سلول های بالغ بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی و تبدیل آنها به سلول های بنیادی، قادر به القاء تمایز آنها به سلول های مزوآنژیوبلاست شدند. پس ازاینکه این سلول های پیش سازازنظر ژنتیکی با استفاده از وکتورویروسی اصلاح شد، آنها را به موش مبتلا به دیستروفی عضلانی تزریق کردند و آنها موفق به جایگزینی در فیبرهای عضلانی آسیب دیده شدند.
پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved